دیشب دوست عزیزی به من پیام داد که پیامش به شرح زیر است:
﴿سلام. باور کنید صیغه زناست که دارن به اسم حضرت علی و اسلام این کار رو انجام می دن!
و نزدیک زنا نشوید، بدرستی که آن فاحشه و راه بدی است. (اسراء - 32)
و هنگامی که فاحشهای انجام میدهند میگویند: «پدران خود را بر آن یافتیم و خداوند ما را به آن فرمان داده است!» بگو: «خداوند به فحشا فرمان نمیدهد. آیا چیزی به خدا نسبت میدهید که نمیدانید؟» (اعراف - 28)
کسانی که دوست دارند فاحشه در میان افراد با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است؛ و خداوند میداند و شما نمیدانید. (نور - 19)
و کسانى که (وسیله) ازدواج نمىیابند باید عفت ورزند تا خداوند آنان را از فضل خویش توانگرشان گرداند. (قسمتی از آیه 33 نور)﴾
و اما جواب من به ایشان:
شما گفتید که عقد موقت همان زنا میباشد. و برای اثبات حرف خود از آیه قرآن دلیل آوردید، در حالی که این آیات هیچگونه دلالتی بر اینکه صیغه موقت همان زنا است ، ندارد، بلکه تنها چیزی که از این آیات بدست میآید آن است که از فحشا و زنا خودداری کنید.
حال چگونه از این آیات استفاده میشود که عقد موقت همان زنا است؟
عقد موقت یا همان ازدواج موقت از دو طریق ثابت میشود:
1_ روایات:
امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: اَلْمُتْعَةُ نَزَلَ بِهَا الْقُرْآنُ وَ جَرَتْ بِهَا السُّنَّةُ مِنْ رَسُولِ اللّهِ: حکم متعه در قرآن نازل شده و سنت پیغمبر(صلى الله علیه وآله) بر طبق آن جارى گردیده است .
تفسیر برهان ، جلد ۱، صفحه ۳۶٠
2_ آیه قرآن:
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَریضَةِ إِنَّ اللّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً (۲۴ نساء)
ترجمه:
و زنانى را که متعه (ازدواج موقت) مى کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده اید. (بعداً مى توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید) خداوند، دانا و حکیم است.
شیوه استدلال به آیه:
کلمه متعه که اِسْتَمْتَعْتُمْ از آن گرفته شده است، در اسلام به معنى ازدواج موقت است، و به اصطلاح در این باره حقیقت شرعیه مى باشد، گواه بر آن این است که این کلمه (متعه) با همین معنى در روایات پیامبر(صلى الله علیه وآله) و کلمات صحابه مکرر به کار برده شده است.
اگر این کلمه به معنى مزبور نباشد، باید به معنى لغوى آن یعنى بهره گیرى تفسیر شود، و در نتیجه معنى آیه چنین خواهد شد: اگر از زنان دائم بهره گرفتید مهر آنها را بپردازید . در حالى که مى دانیم پرداختن مهر مشروط به بهره گیرى از زنان نیست.
برگرفته از تفسیر نمونه آیت الله مکارم
#خانه_دوست #صیغه #عقدموقت #صیغه_موقت #عقددائم #متعه #زنا #فحشا #مهریه #تفسیرنمونه #تفسیر_نمونه #مهر #مهریه