آوای کُر

پیام های کوتاه
  • ۱۶ شهریور ۹۷ , ۱۲:۰۰
    جمعه
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

عاشقانه ای به سبک حضرت علی علیه السلام

پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳ ب.ظ

می دانید حضرت علی علیه السلام در دعای کمیل چگونه با خدا حرف می‌زند؟


اول اینکه حضرت، قسم می خورد و بعد می فرماید: خدایا اگه من را در سخن گفتن آزاد بگذاری، در میان اهل جهنم فریاد می زنم و ناله می کنم، مثل ناله ی کسی که عزیزی از دست داده؛
که چه بگویم:
میگویم: ای حبیب قلوب صادقین
یا غیاث المستغیثین
یا اله العالمین

حضرت قبل از اینکه این حرف ها را بزند، عاشقانه ترین جمله ی بندگی و عاشقانه ترین جمله بشریت را می گوید:

خدایا گیرم که بر عذاب تو صبر کنم، دوری تو را چگونه تحمل کنم.

انگار تحمل دوریِ خدا برای حضرت، سخت تر از تحمل عذاب است.

آری! جهنمِ حضرت ، جهنم فراق و دوری از معشوقش است.


خدایا به این عاشقت قسم، که وجود ما را از عشق به خودت مزین بگردان...




فَهَبْنِی یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ، وَ هَبْنِی (یَا إِلَهِی) صَبَرْتُ عَلَى حَرِّ نَارِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَنِ النَّظَرِ إِلَى کَرَامَتِکَ، أَمْ کَیْفَ أَسْکُنُ فِی النَّارِ وَ رَجَائِی عَفْوُکَ

ای خدا و آقا و مولا و پروردگارم، بر فرض که بر عذابت شکیبائی ورزم، ولی بر فراقت چگونه صبر کنم؟ ! و گیرم ای خدای من بر سوزندگی آتشت صبر کنم، اما چگونه چشم پوشی از کرمت را تاب آورم؟ ! یا چگونه در آتش، سکونت گزینم و حال آنکه امید من گذشت و عفو تواست؟ !

یَا سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ أُقْسِمُ صَادِقاً، لَئِنْ تَرَکْتَنِی نَاطِقاً، لَأَضِجَّنَّ إِلَیْکَ بَیْنَ أَهْلِهَا ضَجِیجَ الْآمِلِینَ ، وَ لَأَصْرُخَنَّ إِلَیْکَ صُرَاخَ الْمُسْتَصْرِخِینَ، وَ لَأَبْکِیَنَّ عَلَیْکَ بُکَاءَ الْفَاقِدِینَ، وَ لَأُنَادِیَنَّکَ أَیْنَ کُنْتَ یَا وَلِیَّ الْمُؤْمِنِینَ، یَا غَایَةَ آمَالِ الْعَارِفِینَ، یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ، یَا حَبِیبَ قُلُوبِ الصَّادِقِینَ، وَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ...

پس به عزّتت ای آقا و مولایم سوگند صادقانه می‌خورم، اگر مرا در سخن گفتن آزاد بگذاری در میان اهل دوزخ به پیشگاهت سخت ناله سر دهم همانند ناله آرزومندان، و به درگاهت بانگ بردارم همچون بانگ آنان که خواهان دادرسی هستند، و هر آینه به آستانت گریه کنم چونان که مبتلا به فقدان عزیزی می‌باشند، و صدایت می‌زنم: کجایی ای سرپرست مؤمنان، ای نهایت آرزوی عارفان، ای فریادرس خواهندگان فریادرس، ای محبوب دلهای راستان، و ای معبود جهانیان...


#دعای_کمیل #خانه_دوست #عاشقانه_حضرت_علی

نظرات  (۲)

سلام
وقتی کمی به محتوای این دعای ارزشمند دقت کنیم میفهمیم که این دعا ، یه راز و نیاز فوق العاده ست ...
اینا رو بنده ای داره به خدا میگه که کامل ترین نمونه ی یک انسانِ ...
یاامیرالمومنین
پاسخ:
سلام
این ادعیه درک صحیحی از رابطه ی عبد و مولا نشون میده
بدبختی اینجاست که خیلیا به معنی دعا ها توجه ندارن
عالی بود
پاسخ:
واقعا همینطوره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">