آوای کُر

پیام های کوتاه
  • ۱۶ شهریور ۹۷ , ۱۲:۰۰
    جمعه
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

شیوه نصیحت کردن من

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۰۶:۴۳ ق.ظ


(نظرتون در مورد اینگونه نصیحت چیه؟)


نصیحت های من در مورد یکی از دوستان، که از شخصی دیگر کینه ای داشت.

این نصایح پیرامون ببخش و بخشیدن طرف مقابل بود:

(باز زبان شکسته نوشتم تا بیشتر درک بشه):



خودت هم میدونی که سیره اهل بیت اینگونه نبوده.

و سعی نکن که مشکل خودت رو خاص جلوه بِدی. چون همه همینطور هستند که وقتی با دیگران در یه مورد، مشکلی دارند، سعی میکنن مشکلشون رو خاص جلوه بدهند، و وقتی که بهشون میگی که این کارِ تو درست نیست، میگه مشکلِ من خاصه.

اگه اینجوری بود که هیچوقت اهل بیت در مورد بخشیدن دیگران اینگونه حرف نمی زدند.

اصلا این احادیث اومده واسه همینجا، چون سخته ببخشی، میگه ببخش،

وگرنه اگه بخشیدن راحت بود ، که حدیثی در مورد ببخشش نداشتیم.

دیگه از کارِ حُر که بدتر نداریم،

اون شخصی که به امام صادق فحش داد مگه یادت رفته

ولی اگه ما بودیم می‌گفتیم چون بحثِ ناموس هست کوتاه نمی یاییم.

اونجور خودت رو نابود میکنی

خودت رو کینه ای بار میاری

هزارتا ضد اخلاق در درون خودت به خاطر این مورد ایجاد میکنی،

پیش خودت فک کن که به خاطر همین مشکل، چندتا کار ضد اخلاقی انجام دادی،

ببخشش، دیگه خودت رو بیشتر از این، نابود نکن.

دیگران رو هم از خودت فراری میدی...

اگه وضع بدتر شد دیگه سخته جلوش بگیری،


حتما میخوای بگی وضع بدتر شده،

برادر! پس جلوش بگیر تا بدتر از این نشده،

پس حالا که وضع بدتر شده لازم نیست جلوش گرفت؟


حتما میگی خودم این چیزا رو میدونم،

برادر! دانستن مهم نیست، عمل کن.


حتما میخوای بگی که تو، از این موضوع خبر نداری،

برادر! موضوعات بدتر از این رو سراغ دارم.


معنویت و آرامش خودت رو به خاطر دیگران به هم نزن...

امتحان و آزمایش های ما در همین چیزاست.

برو فکر کن...

برادارانه بهت گفتم.«تمام»


پ ن: در این نصیحت یه جا اشتباه کردم و اون ، این است که باید اول طرف مقابل رو درک میکردم و با او همراه می شدم که این کار رو نکردم، مثلا باید بهش میگفتم: قبول دارم سخته که از این موضوع به راحتی بگذری، میدونم که اون طرف مقابل، با شما، بد رفتاری کرده و ....


*نکته اخلاقی: در نصیحت کردن ، مشورت کردن و امر به معروف ونهی از منکر انجام دادن، اول طرف مقابل رو درک کنید و بعد زهر خودتون رو بریزید، زیرا با درک کردن طرفِ مقابل، اون حس میکنه که کسی با اون همراه هست، و در نتیجه حرف تو رو راحت تر می پذیره.

نظر شما چیه؟

:)

#کینه #خانه_دوست #خانه+دوست #نصیحت_کردن #نصیحت+کردن

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۷

نظرات  (۲)

سلام
راستش خودمودر مقابل نصحیت هاتون گذاشتم واقعیت یه مقدار اخر اثر گذارترو روان تربود برام
و در مورد نتیجه و پ ن هم باز القای منفی روبرو شدم...
خود بنده افراد رو میبخشم ولی فراموش نمیکنم...بخاطر این هم میبخشم ..روحم بزرگ تر اینکه با این مسائل درگیر باشه بعد هم علاقه ای به غیبت ندارم...
ببخشید جسارت کردم🙈
پاسخ:
اون نتیجه رو باید اول نصیحت گفته بشه تا با مخاطب احساس همدردی بشه
۰۲ مرداد ۹۸ ، ۱۹:۵۰ جناب منزوی
سلام
ظرف انسان ها یک اندازه نیست، هرکسی به اندازه ظرف (صبرش) تحمل می کنه. همونطور که گفتید باید اون رو درک کرد. جذب کرد و بعد با او حرف زد. اکثراً دوست دارن شنیده بشن.
پاسخ:
سلام
دقیقا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">