آوای کُر

پیام های کوتاه
  • ۱۶ شهریور ۹۷ , ۱۲:۰۰
    جمعه
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

رنج فاطمه

پنجشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۰۷:۳۸ ب.ظ

مشکلات اقتصادی در زندگی حضرت صدیقه کبری

وجود مشکل و سختی برای تکامل معنوی انسان یک امر ضروری و اساسی می باشد.

قرآن کریم نیز میفرماید: یا أیها الإنسان إنَّک کادح الی ربک کدحا  فملاقیه(انشقاق ۶)ای انسان تو با سختی به پروردگارت میرسی...

اصولا استعداد های روحی که خداوند در وجود انسان قرار داده با سختی شکوفا می شود. لذاست که اگر زندگی اولیاء خدا را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که مشکلات و سختی های زیادی در زنگی ایشان وجود داشته است.

زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها از این قاعده مستثنی نبوده است. سعی میکنم قسمتی از مشکلات آن حضرت را برای شما بیان کنم و از زندگی حضرت در تحمل سختی ها و مشکلات الگو بگیریم


*خانه غیر شخصی:

حضرت زهرا سلام الله علیها در سالهای اول ازدواجشان فاقد خانه مستقلی بودند ودر خانه عاریه ای حارث بن نعمان زندگی می‌کردند. با اینکه خود حارث افتخار میکرد و به رسول خدا هم عرض کرد:یا رسول الله ! أنا و مالی للّهِ و لرسوله( ای رسول خدا من و مالم برای خدا و رسولش است(بحار -۱۹-ص۱۱۳)


*کمبود شدید امکانات زندگی:

روزی حضرت خطاب به پدرشان فرمودند:

یا رسول الله إنّی و ابن عمّی ما لنا فراش إلّا جلد کبش ننام علیه بالیل ؛ ای رسول خدا من و پسر عمویم(علی) چیزی از وسایل رفاهی جز پوست گوسفندی که شب ها بر روی آن می خوابیم نداریم. (عوالم العلوم و المعارف ، ج۱۱، قسم ۱، فاطمه، ص۴۶۸)


*فروش وسایل زندگی:

مشکلات اقتصادی آنقدر در زندگی حضرت زیاد بود که برای تامین لوازم زندگی مجبور به فروش مقداری از لباس های خود شدند.

«خرج علی بن ابی طالب علیه السلام یبیع ازار فاطمه لیاکلوا بثمنه فباع بِسِتَّهِ دراهم ؛ حضرت علی از خانه خارج شد در حالی که لباسی از لباس های حضرت زهرا را در دست داشت و قصد فروش آن را داشت تا با پول آن مقداری از نیازمندی های زندگی را فراهم سازد، پس آن لباس را به شش درهم فروخت.» (عوالم العلوم و المعارف ، ج۱۱، قسم ۱، فاطمه، ص۴۹۹)


*نداشتن غذایی برای خوردن:

روزی امیر المومنین وارد منزل شد و از حضرت غذایی را طلب کرد که فاطمه فرمود:« ما من عندنا شیء و إنَّنی منذ یومین اعلل حسناً و الحسین؛ در خانه چیزی نیست و من دو روز است که با بهانه های مختلف حسن و حسین را به گونه ای سرگرم می کنم تا بهانه و بی تابی هایزیادی نکنند»(بحار الأنوار-41-258)

حتی در تاریخ آورده اند که حضرت شروع به بافندگی کردن  تا از محل درآمد آن کمک هزینه ای برای زندگی فراهم شود(فرهنگ فاطمیه،مهدی نیلی پور،ص512)

انشاءالله که بتونیم ادامه راه ایشان را بدهیم...

نظرات  (۲)

۱۹ بهمن ۹۶ ، ۱۹:۴۷ مهربانم !!!
😢
پاسخ:
ما هم باید در برابر رنج و مشکلات صبر و تحمل داشته باشیم و حضرت فاطمه سلام الله علیها را الگو قرار بدهیم 😔
کاش ذره ای بتونم شبیه مادرمون فاطمه زهرا باشم کاش...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">